Diplommodul om æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol

Kan tages på professionshøjskoler eller rekvireres af skoler og kommuner.

I skoler og dagtilbud er der børn og unge, der oplever forskellige grader af begrænsninger i udviklings-, trivsels- og læringssammenhænge som følge af social kontrol. Derfor har Danske Professionshøjskoler udviklet et nyt diplommodul målrettet lærer- og pædagoger i samarbejde med MÆRK og Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.

Indhold

Modulet indeholder viden fra forsknings- og udviklingsarbejde om negativ social kontrol, gruppe- og familiedynamikker samt æresrelaterede sociale praksisser. På modulet vil der blive arbejdet med praksiseksempler, dilemmaer og cases.

Modulet kan tages på en professionshøjskole, eller det kan rekvireres af fx skoler eller kommuner og skræddersys til de konkrete behov.

Modulet giver 10 ECTS-point.

Formål

Modulets formål er at give deltagerne:

  • Indblik i relevante konventioner, lovgivning, kommunale strategier og lokale indsatser vedr. forebyggelse af negativ social kontrol
  • Viden om dilemmaer, diskurser og perspektiver på køn, seksualitet og kulturel mangfoldighed, som har betydning for pædagogisk og didaktisk praksis